Incredibil.Online


Propaganda rusa anti-occidentala in media online romaneasca. Ortodoxismul folosit ca arma .

Nu există urmă de îndoială că asistăm la un război cibernetic intens îndreptat împotriva Statelor Unite ale Americii, un război desfăşurat de organizaţii specializate care colaborează cu diferite guverne. Declaraţia aparţine celor doi români, Bogdan Marcu şi Cristian Roşu, care au publicat, recent, în cadrul HuffingtonPost.com analiza „Propaganda anti-americană în Europa de Est”.


Ei explică faptul că publicul american şi instituţiile SUA sunt mai ales interesate de acţiunile atribuite unor organizaţii care lucrează pentru guvernul Chinei sau al Rusiei. „Scandalul recent referitor la spargerea adreselor de e-mail ale Convenţiei Naţionale Democrate şi scurgerea informaţiei către public reprezintă un exemplu al potenţialului de impact asociat acţiunilor de război cibernetic”, se arată în analiză.

Conform sursei citate, din Rusia, nu vine doar tendinţa de a sparge reţele de calculatoare aparţinând organizaţiilor politice sau comerciale şi extragerea informaţiei, a datelor, a know-how-ului sau a tehnologiei ci, suplimentar, un alt element extrem de important: propaganda.

La ora actuală, în Europa există o situaţie geopolitică complexă, în contextul în care alianţa NATO a permis aderarea unor state care în trecut se aflau sub tutela URSS sau a Pactului de la Varşovia, printre alţii numărându-se şi Polonia, Cehia, statele baltice, România şi Bulgaria.

Din cauza clivajului istoric România – Rusia, românii se arată reticenţi la mesajele venite dinspre Kremlin. „Ba chiar există o temă recurentă la Bucureşti în care orice critică la adresa politicilor promovate de SUA sau UE te face automat un partizan al politicilor lui Vladimir Putin. În acest context, propaganda rusească din România este diferită de restul statelor din Europa de Est. Este îmbrăcată în idei naţionaliste şi/sau ortodoxe şi transmisă prin social media, un mediu în continuă expansiune şi fără organisme de control”, susţin autorii.

Propaganda rusească în România a dezvoltat trei tipuri de mesaje: anti-americane, eurosceptice şi panortodoxe, mai scriu ei:



• Mesajele anti-americane şi anti-NATO promovează ideea că România are de pierdut din parteneriatul strategic cu Statele Unite pentru că asta prejudiciază relaţia cu Rusia, marele prieten de la Răsărit. Odată cu finalizarea lucrărilor la scutul anti-rachetă de la Deveselu această abordare a crescut în intensitate. Majoritatea articolelor vorbesc despre pericolul la care se expune acum România pentru că, pe teritoriul său, se află facilităţi militare NATO.

• Mesajele eurosceptice prezintă Uniunea Europeană ca fiind cea mai mare ameninţare pentru industria românească. Articolele anti-UE fac referire la industria românească din perioada comunistă iar aceste mesaje prind la publicul 50+ (o comunitate online în creştere în România) unde se regăsesc cei mai mulţi nostalgici ai perioadei comuniste.

• În mesajele panortodoxe se poate observa cel mai bine rolul pe care Alexandr Dughin îl are în noul tip de propagandă rusească. Ideologul lui Vladimir Putin prezintă toate valorile occidentale ca fiind incompatibile cu Europa de Est. Occidentul este ”bolnav” şi acum vrea să ne ”contamineze” şi pe noi. Principalul subiect abordat este legat de drepturile LGBT şi singura soluţie este întoarcerea la tradiţiile ortodoxe.

„Canalele de diseminare ale propagandei ruseşti în România nu sunt mainstream, dar tocmai această mişare pare să le crească credibilitatea. Fiecare astfel de articol are zeci sau sute de share-uri, unele date din convingere, altele postate de oameni plătiţi să facă acest lucru. Operaţiunile de internet trolling desfăşurate de Federaţia Rusă în România, în ultimii doi ani, nu au încă repercusiuni, dar nu este exclus ca peste doi sau patru ani să avem şi în România partide de tipul Jobbik sau Zorii Aurii”, potrivit analiştilor.

Niciun comentariu:
Write comentarii

Incredibil.Online

Articole noi

Recent Posts Widget

Recomandate