O inscripţie de pe o piatră a cărei provenienţă se presupune a fi din apropierea Mării Moarte îi intrigă de multă vreme pe cercetători deoarece acolo se vorbeşte despre un alt Mesia (Mântuitor al lumii), care ar fi existat înaintea lui Iisus şi chiar se vehiculează ideea considerată blasfemie, că Fiul Domnului l-ar fi imitat pe acesta!
Pe piatră se află un text în care se vorbeşte despre un bărbat care ar fi condus o armată împotriva romanilor şi care a fost lăsat să putrezească pe un câmp când a murit. Dar… aici intervine informaţia şocantă. Îngerul Gabriel ar fi apărut şi i-ar fi spus acestuia “După trei zile, trăieşti!”, semnificând că la trei zile de la moartea sa, bărbatul, un adevărat Mesia, a înviat.
Cine a fost Simon
Piatra este de fapt o tabletă de calcar lată de 30 de cm şi lungă de 90 de cm, având scrise, cu cerneală, 87 de rânduri. Botezată şi “Viziunea lui Gabriel”, tableta a făcut şi face valuri printre adepţii creştinătăţii: povesteşte despre un anume Simon din Perea care s-a autoproclamat rege, adică Mesia!
Autenticitatea tăbliţei a fost girată de ştiinţa modernă prin următorii cercetători: Israel Knohl, profesor de studii biblice la Universitatea Evreiască din Ierusalim, Byron McCane, arheolog, Ada Yardeni, expert în scrierea ebraică şi Yuval Goren, specializat în datarea artefactelor. Toţi aceştia au ajuns la concluzia că tableta este autentică şi că a fost scrisă înainte de Iisus.
Cuvintele răsfirate au atras îndoieli în privinţa autenticităţii,însă cercetătorii au presupus că au fost scrise răsfirat în mod intenţionat, pentru ca piatra să fie expusă publicului, căruia îi era mai uşor să citească cuvintele răsfirate (scrisul a fost clasificat ca datând indubitabil din sec.I i.Hr.)
Simon din Perea sau Simon, fiul lui Iosif a fost un fost sclav al guvernatorului roman,Irod cel Mare, care s-a răzvrătit şi a fost ucis de romani in anul 4 i.Hr. Simon din Perea, despre care Josephus Flavius a scris în lucrarea sa “Antichităţi iudaice”, a fost supranumit preotul preoţilor sau prinţul prinţilor, iar ce este şocant în ceea ce priveşte povestea lui Iisus Christos, care încă nici nu se născuse, este că povestea lui parcă a fost trasă la indigo după povestea lui Simon.
IPOTEZA IA AMPLOARE
Tableta arată, potrivit interpretării experţilor de la Universitatea Ebraică din Ierusalim, că anumite secte evreieşti credeau într-un Mesia care le va salva, după ce va fi omorât şi readus la viaţă după trei zile, înainte de naşterea lui Iisus! Se mai susţine că răstignirea şi învierea lui Hristos nu ar fi fost un parcurs unic, ci urmarea unei tradiţii mesianice evreieşti.
“Inscripţiile acestui manuscris ar putea duce la o noua înţelegere a creştinismului”, notează „International Herald Tribune“. Piatra, considerată asemănătoare Manuscriselor de la Marea Moartă, a fost cotată drept un exemplar rar de manuscris: textul înscris, şi nu gravat, pe două coloane.
O parte din text s-a pierdut însă, lăsând loc interpretărilor de tot felul. Autenticitatea descoperirii nu a fost pusă la îndoială de specialişti, atât experţii în limbi ebraice, cât şi chimiştii şi arheologii care au analizat-o ajungând la concluzia că este reală. O mare parte din textul pietrei vorbeşte despre viziunea Apocalipsei prin ochii Arhanghelului Gabriel. Expresia „Aşa a spus Dumnezeul Israelului“ apare de multe ori, precum şi numele Ierusalimului. “Ceea ce surprinde cel mai mult însă este povestea unui salvator care a înviat după trei zile”, comentează atât International Herald Tribune, cât şi alte ziare străine.
“A FOST COPLEŞITĂ”
Chiar dacă a ajuns relativ de curând în atenţia publică, manuscrisul a fost găsit acum zece ani la un dealer de antichităţi. Nu se stie care e locul exact unde a fost dezgropată piatra cu inscripţia misterioasă. Un colecţionar evreu a cumpărat piatra şi a păstrat-o în casa sa din Zürich, până când a fost examinată de un specialist, acum câţiva ani. „Nu mi-am dat seama cât de importantă era până când i-am arătat- o lui Ada Yardeni, specialistă în scrierea ebraica. A fost copleşită: Eşti în posesia unuia dintre Manuscrisele de la Marea Moartă!, mi-a spus“, îşi aminteşte David Jeselsohn, posesorul pietrei, expert şi el în antichităţi.
Specialista în scrierile ebraice, mai ales cele din perioada regelui Irod, a analizat- o alături de Binyamin Elitzur, cei doi publicându-şi concluziile în „Cathedra“, o revistă de specialitate din Israel. Articolul a stârnit interes şi controverse în rândul cercetătorilor din întreaga lume, iar în prezent există deja o serie de materiale publicate pe această temă practic interminabilă din punctul de vedere al discuţiilor abordate.
Cel care a venit cu cele mai multe interpretări este Israel Knohl, care a scris şi o carte despre ideea suferinţei mesianice înainte de Iisus, folosind pentru a-şi susţine ipoteza o serie de mărturii, dar şi Manuscrisele de la Marea Moartă. Teoria lui nu a zguduit creştinătatea, însă piatra descoperită s-a alăturat ipotezelor profesorului. Ipoteza lui se înscrie într-o tendinţă care ia amploare printre specialişti, aceştia încercând să arate că spiritul mesianic din epoca lui Iisus era explicat de atmosfera politică a acelor vremuri.
VERIGA LIPSĂ
Analiza cercetatorului se bazează în principal pe descifrarea rândului 80, unde apar cuvintele „în cele trei zile“, urmate de un termen pe jumătate şters, care, în opinia profesorului Knohl, provine de la verbul „a trăi“. Imaginea unui Mesia în suferinţă este complet diferită de cea evreiască asupra salvatorului, care apare în mod traditional triumfator, descendent al regelui David, recunoaşte profesorul. „Ar trebui să ne zguduie perspectiva asupra creştinătăţii“, susţine el: „Învierea după trei zile devine un motiv precreştin, în contradicţie cu toate teoriile de până acum”.
“Ceea ce se întâmplă în Noul Testament a fost adoptat de Iisus şi de urmaşii săi pe baza unei poveşti mesianice mai vechi“. „Textul ar putea reprezenta veriga lipsă dintre iudaism şi creştinism, în măsura în care acesta înscrie credinţa creştină în învierea Mântuitorului în tradiţia ebraică“, a mai precizat profesorul de studii biblice, citat de AFP.
“Manuscrisul ar putea şoca creştinătatea, cu atât mai mult cu cât este o provocare adusă credinţei ei, în timp ce alţii ar putea fi încântaţi de idee”, crede Daniel Boyarin, profesor în cultura talmudică la Universitatea Berkeley din California, adaugând că piatra aduce încă un argument, alături de multe altele care au apărut recent şi care sugerează că Iisus ar putea fi înţeles mai bine prin istoria evreilor din timpul lui. “Teologii creştini sunt de părere că piatra nu ar putea dilua în nici un fel importanţa învierii lui Isus”, comentează „Daily Mail“.
De-a lungul vremii, toate artefactele din vremea lui Hristos au fost înconjurate de controverse, cu atât mai mult Manuscrisele de la Marea Moartă, care continuă să producă tensiuni printre oamenii de ştiinţă.
Niciun comentariu:
Write comentarii